Εργασίες στην προσχολική εκπαίδευση από το Νηπιαγωγείο, την επιμόρφωση Β΄Επιπέδου στις νέες Τεχνολογίες και παιδαγωγικά παιχνίδια σε θεματικές ενότητες στο Διαδίκτυο.
Διαχωρίζοντας τα παιχνίδια σε παιχνίδια που παίζουμε στο σπίτι, σε παιχνίδια που κατασκευάζουμε στην τάξη, σε παιχνίδια ομαδικά, παιχνίδια στην αυλή του σχολείου και παιχνίδια της παιδικής χαράς προχωράμε σε μια πρώτη ταξινόμηση:
Καρτέλες με παιχνίδια:
Λεξιλόγιο:
Video με παιχνίδια που δημιουργούμε στο Νηπιαγωγείο:
*** Το παρακάτω άρθρο αλιεύτηκε στην προσπάθεια δημιουργίας μουσικών προτάσεων για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Χωρίς ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις και επηρεασμένη από την επιμορφωτική δράση: "Ο ρόλος της σωματικής έκφρασης στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο", ξεκίνησε ένα ταξίδι στο χώρο της μουσικής.
Στο ερώτημα: Πώς μπορούμε να φέρουμε τα παιδιά πιο κοντά στη μουσική η απάντηση είναι:
"Ο καλύτερος τρόπος για να φέρουμε τα παιδιά πιο κοντά στη μουσική είναι μέσω
ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, δηλαδή μέσω παιχνιδιού."
Βασιζόμαστε στην κληρονομιά σημαντικών παιδαγωγών, όπως οι Dalcroze, Orff, Kodaly, Montessori, Cabezas, μεταξύ
άλλων. Η αποστολή μας είναι να σπείρουμε στα παιδιά την απόλαυση για τη γνώση
της μουσικής.
Dalcroze
Ο Jacmile Jacques-Dalcroze (Αυστρία, 1865 - Ελβετία, 1950) μας δίδαξε ότι η
μετακίνηση του σώματος ως ένας από τους συμμάχους μας στη μουσική εκμάθηση
είναι καταπληκτική. Τα μικρά παιδιά βρίσκονται
στην ανακάλυψη όλων, συμπεριλαμβανομένου του σώματός τους, και πως πιστεύετε
ότι η μουσική μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπέρ αυτού; Ξεκινώντας με τη χρήση
παλάμης, βήματα, αγγίζοντας το κεφάλι μας, τους ώμους μας, είναι ο πιο φυσικός
τρόπος. Το σώμα μας είναι το πρώτο μας μουσικό όργανο και με αυτό αρχίζουμε να
δουλεύουμε για την αντίληψη, την κατανόηση και τη μουσική έκφραση.
Orff
Η μέθοδος του Carl Orff (Γερμανία, 1895 - 1982) είναι μια μέθοδος της
μουσικής εκπαίδευσης που επικεντρώνεται στον ρυθμό. Βασίζεται στους ρυθμούς της
προφορικής γλώσσας. Ξεκινά με το πλησιέστερο πράγμα στο παιδί που είναι η
ρυθμική απαγγελία, που το αντιπροσωπεύει με τις παλάμες και τα πόδια. Στη
συνέχεια, εργάζεστε με διαστήματα, ξεκινώντας από τα πιο απλά. Αυτό εφαρμόζεται
με δημοφιλή παιδικά τραγούδια, έως ότου ολοκληρωθεί η γνώση της διατονικής
κλίμακας και στους δύο τρόπους:μείζονα και ελάσσονα.
Kodaly
Η σκέψη του Zoltán Kodály (Ουγγαρία, 1882 - 1967) βασίζεται στο γεγονός ότι
η μουσική είναι για όλους, αν και όχι απαραίτητα όλοι θα μάθουν ένα όργανο. Η
μουσική πρέπει να πηγαίνει από το απλό στο σύνθετο και η μουσική εκπαίδευση
πρέπει να ξεκινάει το νωρίτερο δυνατό. Στη μέθοδο του, το τραγούδι είναι η βάση
της μουσικής διδασκαλίας. Βασικές αρχές του είναι η κίνηση και η φωνητική,
χρησιμοποιώντας την κίνηση.
Montessori
Η μέθοδος της Μαρίας Μontessori (Ιταλία, 1870 - Ολλανδία, 1952) προετοιμάζει
το παιδί για ζωή, είναι κάτι περισσότερο από μια μέθοδο. Μεταξύ άλλων, προωθεί
τη χρήση αντικειμένων από την καθημερινή ζωή για τη μάθηση των παιδιών.
Cabezas
Η Estela Cabezas (Χιλή, 1921) προτείνει τη χρήση χρωμάτων στη μέθοδο «Music
in Colors», συνδυάζοντάς τα με μουσικές νότες.
Από τις 27 Ιανουαρίου 2021 πραγματοποιήθηκε μια τριλογία επιμορφωτικών δράσεων με στόχο την ενδυνάμωσή μας. Αφορούσε κατά το πλείστον εκπαιδευτικούς ΠΕ60 και είχε προαιρετικό χαρακτήρα.
Ακολουθούν οι δράσεις:
"Από τη γραμμική στην ψηφιακή αφήγηση" σε πρόσκληση, την οποία παρακολούθησαν 245 εκπαιδευτικοί ΠΕ60 της 1ης και 2ης Ενότητας και εκπαιδευτικοί ΠΕ70 της 2ης Ενότητας του Π.Ε.Κ.Ε.Σ. Εισηγήτριες η κα Αργυρή Μπιλιούρη και η κα Λιάνα Δενεζάκη.
Χρήσιμα ψηφιακά εργαλεία που πλαισιώνουν την ψηφιακή αφήγηση από την κα Αργυρή Μπιλιούρη:
"Παιχνίδι και φυσικές επιστήμες". Η πρόσκληση και τα στιγμιότυπα της δράσης που παρακολούθησαν 245 περίπου εκπαιδευτικοί ΠΕ60 της 1ης και 2ης Ενότητας του Π.Ε.Κ.Ε.Σ σε δύο μέρες με εισηγήτρια την κα Αγγελική Βελλοπούλου.
"Ο ρόλος της σωματικής έκφρασης στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο" .Η πρόσκληση και τα στιγμιότυπα της δράσης που παρακολούθησαν 230 περίπου εκπαιδευτικοί ΠΕ60 της 1ης και 2ης Ενότητας του Π.Ε.Κ.Ε.Σ, με εισηγητή τον κο Παναγιώτη Παντίδος.
*** Ευχαριστούμε θερμά τους/τις εισηγήτριες που τίμησαν με την παρουσία τους το Π.Ε.Κ.Ε.Σ και τους/τις συναδέλφους εκπαιδευτικούς, που συμμετείχαν στις δράσεις.
Επίσης ευχαριστώ προσωπικά τις Σ.Ε.Ε: κα Ζαχαρούλα Καραβά ΠΕ70 και κα Στυλιανή Σαραντοπούλου ΠΕ60, που στήριξαν την ιδέα.